Politici van zes Europese landen ondertekenden in 1957 het Verdrag van Rome, het vertrekpunt van de Europese Gemeenschap, de latere Europese Unie. Zij hadden één vredevol en welvarend Europa voor ogen. De motor van deze samenwerking was het landbouwbeleid. Met de voedselschaarste en hongerwinters van de Tweede Wereldoorlog nog vers in het geheugen wilden ze de productie van levensmiddelen veilig stellen.
Een redelijke prijs voor de consument en een goed inkomen voor de boeren waren belangrijk. Al in de jaren zestig slaagde de landbouw in die missie, met overproductie tot gevolg. Europa werd een super-markt. Vanaf de jaren tachtig en vooral negentig verschoof de nadruk van kwantiteit naar kwaliteit en werden duurzaamheid, dierenwelzijn en voedselveiligheid sleutelbegrippen. In 2007 bestond het verdrag van Rome 50 jaar. Dat moest gevierd worden.
Naar aanleiding van die verjaardag maakte CAG een interactieve tentoonstelling, opgezet in een fictieve supermarkt. Vijftig producten in de rekken vertelden de evolutie van landbouw en voeding tijdens de voorbije halve eeuw. Vijftig foto’s en persdocumenten boden inzicht in het Europees landbouwbeleid. Het was een initiatief van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (Nederland), het Beleidsdomein Landbouw en Visserij (Vlaanderen) en CAG. De dubbeltentoonstelling was vanaf november 2007 te zien in het stadhuis van Den Haag en vanaf februari 2008 in de Lokettenzaal van het Vlaams Parlement in Brussel.
Speciaal voor klassen uit het secundair onderwijs werd een educatief dossier ontwikkeld. Heel gericht werden leerlingen aan de hand van dit dossier door de tentoonstelling geloodst. Dit educatieve document begeleidde de leerlingen zowel bij het bezoek als de nabespreking van de tentoonstelling 'Supermarkt Europa'.
Dit project werd gecoördineerd door Chantal Bisschop.